16 Ocak 2010 Cumartesi

SAYGILAR ÖZ SAYGIM

 
      Akacak kan damarda durmaz aktı ve gitti. Aradığım kanın yeni grubu belli oldu, kan grubum bundan sonra ki adı : ''ÖZ SAYGI''
   Öz saygıma saygılar sunarak sözlerime başlıyorum. Peki öz saygı nedir? Sınavda sorulsa bu soru bana, hemen adından kelimeler türeterek yorum yapmaya çalışırdım  ama isminden çok öte anlamlar içeriyor özünde. Kısaca öz saygı şudur budur demiycem uzun uzun anlatıcam sizlere kendimce!
  1 haftadır yazamıyordum yazmayı gerçekten özlemişim. Kendimi nadasa bıramıştım ya kısa süreliğine ( tabi nerden bilceniz hepiniz! bunu ancak duyarlı vatandaşlar bilir) İşte o süre içerisinde çok şeyler düşündüm. Kendimle başbaşa kalıp  beyin fırtınası yaptım biraz beynimi ceyranda bıraktım. İşe yaradığını sanıyorum.İnşallah öyledir.  Gelellim ÖZ SAYGI'ya bu süre içerisinde okuduğum yazılardan edindiğim bilgilere göre kendimi eleştirdim! Maddeler halinde yazıp durmuş adamlar ve demişler ki;  ''Eğer şöyle davranış gösteriyorsan yüksek öz saygıya sahipsin,  eger bu şekilde davranışların varsa düşük özsaygı ile hareket ediyorsun ayağını denk al der gibi :))  İnsanları katagorilere ayırmışlar.

     Öz saygı aslında kişinin kendine duyduğu güvene dayanır. Güven duyuyorsan kendine aslansın sen kaplasın yürüü bea kim tutar seni gibilerinden gaza hiç ihtiyacın olmaz. Kendince üstesinden gelirsin zaten her türlü işlerin.
Çeşitli etkenler bu sürecin gelişiminde etkiliymiş;  çoçukluk dönemi,aileden alınan bilinçli eğitim (beni bilinçsiz eğitmişler bu arada ) , Eğitim yani okul dönemimizdeki gelişimlerimiz, Kişisel alışkanlıklarımız, arkadaş çevremizin sosyal etkileri, dostlularımız  ve  bunun dışında bi dünya abudik gubidik şeyler

  İşte bu gelişim dönemlerinden başarıyla çıkan insanlardan olduğunuza inanıyorsanız. Karşılaştığınız sorunların üstesinden  rahatlıkla  gelebilirsiniz. (yalan yok ben zorlanıyorum! )

        Özsaygının temelini  değerlilik ve yeterlilik gibi kavramlar oluştururmuş. Bu duygulardan birini bile yeteri kadar hissedemediğimiz zamanlarda  yaşamdan aldığımız doyum azalıyormuş hal böyle olunca kendimizi değersiz ve yetersiz hissedip, başkalarıyla kendimizi kıyaslayıp, onlar gibi olmak için can atıyoruz ve onların yaptığı işleri kıskanıyoruz. ( sonra ki aşamada  herhalde ulaşamadığımız ciğere mındar diyoruz )

  Özsaygı, eleştirilerle baş etme, eleştirilerden öğrenme yeteneğimizin ve mutluluğumuzun temelini oluşturur. Bu da hedeflerimize ulaşmadaki başarımızı belirler. Bu yüzden yeri gelicek önce kendini  eleştircen yoksa hatalarına karşılık bedeli yine sen ödersin. Bir sonra ki hataların bedeli daha ağır olabilr. Başkası seni  eleştirdiğinde ise tahamül etmeyi bileceksin.

 Şimdi diyceksiniz Ey '' Sözün Özü '' nerden geldi aklına bu öz saygı başka konu bulamadın mı? Başka konularda buldum ama  Bunu yazmamın bir nedeni var! durduk yere gelmedi aklıma Öz Saygı .
         Sabahları erken kalkmakta zorluk çekiyordum  işin ucunda  olunca mecbur kalkıyorsunuz, kalkmak zorundasınız sıcak yataktan! Sabahları bir uyanmak var bir de kalkmak var. Günlerdir uyanık halde (bilincim açık) yatakta dönüp duruyorum. Kendime 5 dakka daha yatayım kalkıcam diye söz veriyorum. Derken 5 dakkikalar birbirini kovalayıp duruyor. Sonra geç kalıyorum apart topar evden çıkıyorum! Yolda söyleniyorum kendime '' lan ne adamsın! 5 dakika uyudun da noldu boyun mu uzadı? Sıcak yatağı bırakmamaya çalışayım derken ayazda otobüs beklerken yine götün doncak'' !
       Meğerse sabahları çalar saati ilk kurduğun zaman diliminde uyanmak bile kendimize karşı saygımızı gösteriyormuş! Çok şaşırdım duyunca  ya! Ben hep saatimi erteler durururum, bu yüzden çok geç kalmışlığım vardır işime gücüme. Kendime  öz saygım yokmuş megerse. Çok önceden kaybetmişim Öz Saygımı hükümsüzdür...
 Sonra,  topluluk içerisindeyken hep dinleyen olan,katılımcı olmaktan korkan! Fikrini beyan etmekten çekinenler, adına kararlar alınırken bu duruma  hep seyirci kalan insanlarında öz saygısı iflas halindedir. Sakın bu durumlara düşmeyin. Kimse sizin yerinize karar vermesin! Grup içinde sürü psikolojisine  bürünüp bir mor ineğin yalan yanlış kararlarına takılıp gitmeyin!  Fikriniz neyse zikriniz de o olsun !
     Hayır demeyi bilmemiz gerekiyor bazen.  Herşeye evet dememiz bir süre sonra kendimizden taviz vermemize neden oluyor.  O kırılmasın aman bu darılmasın ! Onları üzeceğime kendim üzülürüm gibilerinden davranışlarda bulunmak kendimizden tavizler vermemize neden oluyor! Biz evet dedikçe ağzımızdan evetler süzülüyor biz fark etmeden. Kendimize dair planlar yapamıyoruz bi başkasına evet dedikçe. Sonrasında başkalarına göre yaşamaya ayak uydurmaya çalıştıkça  bir  de bakıyoruz  ki aslında başkaları için yaşıyoruz !!! İşte bu noktada öz saygı felan kalmıyor. (Özünü terk ediyor) Özünü terk eden saygımız , dipteyim sondayım depresyondayım diye ezgiler mırındanıp duruyor  kendince!

  Ben tanımlardan uzun uzun lakırtılardan hoşlanmam! (bu arada yazı biraz  uzamış farkına yeni vardım ) Bu yüzden sizinde aynı şeyleri düşündüğünüzü varsayarak kısaca;  Öz saygı'mızın  ölçümünü örneklerle yaparak konuya açıklık getirelim.
Aşağıdaki maddelerden hangileri size tanıdık geliyorsa ( valla bu durumlar aynı beni anlatıyor) diyorsanız bulunduğunuz katagoriye dikkat ediniz.
Öz Saygı'nız çok yüksek çıkarsa da unutmayınız ki; Her çıkışın bir inişi vardır aklınıza ve öz saygınıza mukayet olunuz  :))
 Şaka bi yana  dilerim ki ; her daim Öz Saygınız    yüksek  ve dengede olsun.
Sürekli  tavan yapsın kendinize olan saygınız...

Öz Saygı,

-Kendimizle ilişkimizde dürüst olabilmektir.
-Kendimizle ve özellikle de zayıflıklarımızla yüzleşmek ve kendimizden bir şey saklamamaktır.
-Gerçekte hatalarla doğduğumuzu bilmek ve hata yaptığımızda kendimizi kötü hissetmemektir.
-İnsanların bize yönelttiği eleştirileri kabul edebilmektir.
-Karşımızdakine gerektiğinde hayır diyebilmesini bilmektir.
-Sabahları uyandığımızda, kalkmak için sabırsızlanmaktır.
-İnsanların gözünün içine bakabilmektir.
-Hata yapınca, kendimize mazeretler, özürler yaratıp, bahanelerin arkasına gizlenmemektir.,

Düşük öz saygı hallerine ait davranışlar,
A-Pasif tip Düşük öz saygı davranışları;
1- Kendini başkalarından aşağı görme (egoist demesinler diye)
2-Kendi doğrularını, haklarını başkalarınınkilerden değersiz görme.
3-Başkalarına karşı savunmacı olma.
4-Kimseden iltifat kabul etmeme
5-Depresif hissetme.
6-Yalnız ve utangaç hissetme.
7-Suçluluk duygusu altında ezilme.
8-Kendini paspas gbi hissetme.
9-Öz güven eksikliğinden dolayı başkalarına bağımlı olma.
10-Değişimden Korkma.
11-Başkalarının kendisi hakkında ne düşündüğüyle çok fazla ilgilenme.
12-Kendisine karşı yıkıcı, sabote edici olma. (Bir çaba harcayıp bir şeyler yapar ve kendisini iyi hissetmediği an hepsini yıkar)

B-Saldırgan tip Düşük öz saygı:
 1- Kendini başkalarından üstün görme (egoist demelerinden korkmaz)
2-Kendi doğrularını, haklarını başkalarınınkilerden değerli görme.
3-Başkalarını aşağı görme, kibirli olma.
4-Aşırı kendine güven.
5-Agresif (saldırgan) hissetme.
6-Mutsuzluk, alaycılık.
7-Başkalarının duygularını yok sayma.
8-Nadiren hatasını kabul etme. Hataların genellikle inkarı.
9-Başkalarını egoistçe maniple etme, yönetme, yönlendirme.
10-Güç arama, güce dayalı sorumsuzluk.
11-Başkalarının kendisi hakkında ne düşünceleriyle, sözleriyle hiç ilgilenmeme. Sizden öğreneceğim bir şey yok. Ben bilirim, kendimin öğretmeniyim, tavrı.
12-Kendisine karşı yıkıcı, sabote edici olma. (Bir çaba harcayıp bir şeyler yapar ve kendisini iyi hissetmediği an hepsini yıkar)
13- Dar zihin. Bütünsel ve çok yönlü düşünememe.
14-kendine ve/veya başkalarına karşı zarar verici yıkıcı davranışlar.

Yüksek öz saygının nitelikleri;
İki tip düşük öz saygı arasında denge kurulmasıyla oluşan davranış ve düşünme biçimleridir.

1-Kendi doğruları ve başkalarının doğruları, hakları arasında denge kurma.
2-Kendine ve başkalarına değer verme.
3-Abartılı olmayan bir şekilde iltifat etmek ve İltifat kabul etmek.
4-Dostça, içtenlikle rahat davaranışlar içersinde olmak.
5-duygularının farkında olma ve onları yönetebilme.
6-Enerjik olma ve yaşamdan keyif almak.

Kişinin hedef aldığı bir ideal kişiliği ve bir de dışarıdan görünen kişiliği, imajı vardır. Bu ikisi arasındaki fark ne kadar çoğalırsa, kişinin kendisine saygısı o kadar azalır. Bu fark azaldıkça da öz saygı artar. Yüksek öz saygı, hatalarla ve kaybedişlerle başa çıkmamızı sağlar.

23 yorum:

Pabuc dedi ki...

en yakın zamanda okuyacam yazıyı söz :P

sadece ilk yorum olsun diye yazılmış bi yorumdur :P anlayan anlar :)

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

:))) Olaya bak beaa, şaşırdım falla pes size :D
Papuç senden önce gelen olmadı :)))

SEvgiler

Sevgi Damlalarım dedi ki...

güzel bir ders oldu bu yazı:)sevgi lerr

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

'' Sevgi Damlalarım ''

Teşekkürler, öz saygımız tavan yapsın diyelim o zaman :))

SEvgiler...

Pabuc dedi ki...

Neyse işte okudum yazıyı yorum yazabilirim rahat rahat,nede olsa ilk yorum da bana ait :P

öncelikle şu katagorideymişim''Yüksek öz saygının nitelikleri;'' tüm yazıyı okudum düşündüm bu guruptaki her şıkka '' he '' dediğim için bu guruba dahil olduğumu söylüyorum...

Sana tavsiye kişilik gelişimi tarzında kitaplar okuma , madem okuyon kesinlikle yabancı yazarların kitaplarını okuma;P Benden demesi onlar sadece hikaye fasa fiso anlatıyo...Onların en meşhurlarından bir LEo Busgalia o da intihar etmiş düşün artık :)

Sonracığıma ''... bunun dışında bi dünya abudik gubidik şeyle'' cümlesini esefle kınıyorum abudik gubidik dediğin şeyler bizi biz yapan temel taşları bence :P ve hayatımızın en önemli taşları..Çocukluk aile okul..

Birde sende bi hafiften bunalım halimi sezdim ne :P Allah korusun diyeyim de....

Birde(bitmez benim paragraf başlarım:P) Başarılı olmak en başarılı olmak herşeyin en iyisini yapmak gibi saplantıların olmamalı bu hırsı getirir hırsta seni tüketir ,elinden gelenin iyisini yapsan kafidir.Birde asla kendini başkalarıyla kıyaslamamalı bir insan bu tehlike çanı demek bence...Hayatının gayesini iyi seçersen sıkıntında olmaz diye düşünüyorum..

...Ve sanırım sussam iyi olacak yazı uzuyoo sonra okumazsın felan boşuna yazıyo olmayayım :P

Allaha emanet kalınız ..Herşeyin hayırlısını versin Yaratan...

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''papuç''
Teşekkürler yorumun için.
1- Bunalımda değilim :))
2- Kişisel gelişim kitaplarından çok sıkılırım :))
3- Abudik gubidik şeyler'den kastım ana temel eğitim sürecinin dışındaki ekstra yerler için kullanmıştım o sözü.
4- Eleştirilere her daim açığım, eksik olmayasın :))

Dilerim Öz Saygın her daim yüksek olur.

Maddeler halinde sıraladım demeyesin ki sözün özü kendini savunmaya geçti diye. Yok madde madde öz saygı çeşitlerini sıralamaktan yorumu bile maddelerine ayırarrak cevaplayasım geldi :))

İlk yorumu yazdın ya tebrik ediyorum seni :D Kesin sekeralın bilgisayarı bozulmuştur :))

SEvgiler
SAygılar...

sekeral dedi ki...

hoooopp !! noluyo orda ?? kardeşim yazıyı okudum, öyle yazıyorum yorumunu.. bizde, laf olsun, ilk sıra bizim olsun mantığıyla yorum yazmak olmaz bilesin : ))

şaka ve nukte bittikten sonra yazıya gelmek istiyordum ki, dedim kendi kendime.. amaan, boşver.. parmaklarıma yazık.. ne uğraşacam uzun uzun yazmaya.. yakında zaten oturur baş başa konuşuruz öz saygı hakkında..

bilgisayarm bozuk değil valla.. 2 gündür dışardaydım.. haftaya da yoğun bir sürece giriyorum.. artık çaylak yorumcular bu fırsattan istifade ilk yorumları düşerler birer birer yazılara : ))

ama efsane 2-3 hafta sonra geri gelecek.. ben kamu oyunu uyarayım da, sonra şaşırmasınlar...

kal sağlıcakla!!!

Pabuc dedi ki...

Bakıyorum da bazı bazı şahsiyetler gönüllü Cem Yılmaz yurtdışı versiyonu olmuşlar pehhh :p

Çaylak yorumcular hee...
NBI deki ÇAYLAKLAR diğer ülkelerdeki prof basketçileri ceplerinden çıkara bilir...öyesine bi uyarı işte :P

Varın sağlıcakla kalın bakalım prof.yorumcular hıh :P

Pabuc dedi ki...

bu arada aman iyi bunalıma felan girmediğine sevindim ...
Amacım insanları eleştirmek olamaz çünkü haddini bilen biriyimdir ...Saygılarrrrrrrr

elifşen dedi ki...

merhaba yazının tamamını okumadım, özet yaptım:) hoşum giden bende sabahları beş dk. daha der dururum sonrada apar topar kızlarımla okula. vay be kendime saygısızlık yapıyormuşum.

dusunenbalik dedi ki...

Keyifle okudum konuyu.
Aslında uzun anlatımları sevmem ama yazının içerisinde, yazarın kendisinden örnekler vererek anlatması çok keyifliydi özellikle "Sabahları erken kalkmakta zorluk çekiyordum ...." ile başlayan paragraf :)

Öz Saygı konusuna gelince içinde belirtilen "İnsanların gözünün içine bakabilmektir." kısmına çok ama çok katılıyorum.

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''papuç''

sekeral'a cevap yetiştiremezsin, uğraşma boşuna :)) Yazmayı sever kendileri (özellikle de ilk yorum yapmak en büyük hobisidir ) Cem Yılmaz'ın yurtdışı şubesi heaa, güldüm bak şimdi :))

Amacının eleşitirmek olmadığını çok iyi biliyorum ben papuç.
Ama sen beni yine de arasıra eleştir. (varsın dost acıyı söylesin) Hoşuma gider eleştiri almak :)) Tuhaf bi adamım galiba. Neyseee papuç ...

SEvgiler
SAygılar...

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''elif şen''

Teşekkürler yorumunuz için.
Yazıyı özet geçmekle haklısınız farkında olmadan yazıyı uzatmışım :))
Şu 5 dakkikalar hiç bitmez, 5 dakkikada daha nolur diye kendimize yalvarırız. Sonra geç kalınca ortada öz saygıı felan kalmaz işte.

SEvgiler
SAygılar...

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''dusunenbalik''

Konuşurken karşımızdaki kişinin gözünün içine bakmak kısmı benimde ilgimi çekti. Aslında çok önemli bir ayrıntıdır. Demek ki böyle ayrıntıları üst üste getirince ideal bir Öz Saygı'ya ulaşabiliriz.
Yazımın uzun olduğunu geç fark ettim 1 haftanın acısını çıkardım galiba :)) Sonuna kadar okuduğunuz ve yorumladığınız için teşekkür ederim.

SEvgiler,
SAygılar...

paşakızı mutfakta dedi ki...

Merhabalar..Ziyaretiniz için teşekkür ederim:)Bende iadeyi ziyarete geldim.Yazınızı okudum..Yüksek öz saygının nitelikleri hepsi bende varmış..Güzel bir yazı emeğinize sağlık..Saygılar..

sekeral dedi ki...

sevgili blog sahabı.. hakkımdaki olumlu görüşleriniz için teşekkür ederim.. ayrıca şahsıma yönelik "cem yılmazın yurt dışı şubesi" benzetmesi gerçekten hoş olmuş..

ben de öz saygımı yitiriyorum galiba.. sabahları uyanamaz oldum artık... uyansam da bi misknilik uyuşukluk almış başını gitmiş..
dur ben şu yazıyı adam gibi baştan okuyayım da kendime dersler çıkarayım..

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''sekeral''

Teşekkürler kardeşim yorumların için.
Şu tembellik, üşengençlik çok beter bişey. Bir an önce üstesinden gelmenin yollarını aramak lazım kardeşim. Sende başlamışsın gördüğüm kadarıyla çalışmalara. Hakkımızda hayırlısı olsun.
Durmak Yok! Yola Devam!

SEvgiler...

Adsız dedi ki...

Öz saygı ile ilgili anlatınız çok güzeldi. Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim. Bir padişah ile vezir arasında geçen olayları "Bunda da bir hayır vardır padişahım" mizahı ile anlatan bir fıkra vardı, hiç duydunuz mu?

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''Recep Altun''
Teşekkür Ederim, değerli yorumunuz için.
Sağolsun.
Evet hikayeyi çok eskiden biliyorum. Çok hoş bir hikayedir. Hatta bloğumun ilk yazılarıdır onlar :))
Linklerini sizin için aşağıda listeledim isterseniz bakabilirsiniz.

http://heristebirhayirvardir.blogspot.com/2009/10/bunda-da-bir-hayr-var.html

http://heristebirhayirvardir.blogspot.com/2009/10/hem-padisahin-isi-ne.html


SEvgiler
SAygılar...

Nedret dedi ki...

Bloguma hoş geldiniz.Yalnız merak ettim.Sizin gibi fikirlerini yazan ve kendisininki gibi blokları tercih eden biri benim el işi blogumda ne bulmuş olabilir? Sevgiler.

đerkenαя dedi ki...

Sözün Özü, çok güzel bi paylaşımdı öncelikle teşekkürler. Öz saygım yerindeymiş mutlu oldum bende :D Özellikle sabahları kalkmakta zorlanmam, bunun bi öz saygı ifadesi olduğunu bilmek güzel, artık bir nedenim daha oldu. :))
Baki sevgiyle..

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''neduk''
Sizde HoşGeldiniz. Teşekkürler yorumunuz için.
Neden olduğunu iadeyi ziyaretle belirttim blogunuzda.

SAygılar...

SÖZÜN ÖZÜ - SALİH YILDIRIM dedi ki...

''đerkenαя''

Teşekkürler hoş yorumlarınız için. Öz Saygınız her zaman tavan yapsın inşallah.
Kendine saygısı olanın başkasına sevgisi de olur saygısıda.
Sabah uykusu gibi nice şeylerin irademiz,nefsimiz ve öz saygımızla ilgisi var ögrendikçe şaşırıyorum.
Hoşçakalın!

SEvgiler
SAygılar...